Sobre la música para la formación ciudadana: La propuesta de Juan Egaña para educar a la juventud de Chile

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)

Resumen

This article analyzes the role and the value that the intellectual Juan Egaña Risco (1769-1836) recognized to music in his educational essays and curricular proposals, in the context of the independence of Chile and the configuration of its republican system. Inspired by the theories of ancient Greek philosophers, such as Plato and Aristotle, and convinced that education should be oriented to the integral formation of virtuous citizens, Egaña considered that music was an essential discipline. Through it, it would be possible to prepare students to learn aesthetic and ethical distinctions, as well as to inspire learning in other areas of knowledge, which would contribute to citizen education.

Título traducido de la contribuciónAbout music for civic education: Juan Egaña's proposal for educating the youth in Chile
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)59-71
Número de páginas13
PublicaciónRevista Musical Chilena
Volumen73
N.º231
DOI
EstadoPublicada - 1 ene. 2019

Palabras clave

  • Citizen education
  • Classical reception
  • Juan Egaña
  • Musical education
  • Philosophy of Education

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Estudios culturales
  • Música

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Sobre la música para la formación ciudadana: La propuesta de Juan Egaña para educar a la juventud de Chile'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto