Paradigma estético y artes decorativas en el Chile republicano. Una aproximación a través de las exposiciones de 1873 y 1875

Solène Bergot, Enrique Vergara Leyton, Claudio Garrido Peña

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

This article reflects on the change in the aesthetic paradigm which affected the material environment of the Chilean elite in the 1870s. In this respect, it suggests that the shift from a colonial culture towards a new culture of “good taste”, based on Neoclassical and French style, was in line with the national project planned and implemented by the elites after the Independence, a project based on the concepts of modernity and progress. As for material culture, this phenomenon was evident in two spaces in particular: exhibitions as an instance for intervention and palaces as a place for reception and appropriation.

Título traducido de la contribuciónAesthetic paradigm and decorative arts in Republican Chile. An approach through the exhibitions of 1873 and 1875
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)179-200
Número de páginas22
PublicaciónAisthesis
Volumen64
EstadoPublicada - 1 ene. 2018

Palabras clave

  • Aesthetic paradigm
  • Decorative arts
  • Exposition
  • Material culture
  • Modernity

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Artes plásticas y escénicas
  • Filosofía
  • Teoría de la literatura

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Paradigma estético y artes decorativas en el Chile republicano. Una aproximación a través de las exposiciones de 1873 y 1875'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto