La presencia del profesor y su influencia para una educación significativa: Hacia un enfoque mindfulness en educación

Carolina Corthorn, Rodrigo Brito Pastrana

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

2 Citas (Scopus)

Resumen

This article presents a theoretical review of the recent research related to mindfulness in education, specifically that concerned with the contribution of this practice to the self-care of teachers and with how the cultivation of a fuller presence by teachers influences the formative process overall, putting special emphasis in the cultivation of certain attitudes: attentional (non-judgment, beginner's mind, and right effort) and relational (kindness, empathy, and compassion) attitudes. In this way, the study carries out a rigorous review of pertinent research and proposes a guiding model for diverse interventions based on what we call "mindfulness focus," emphasizing the need for a systemic view, beyond isolated events, with the purpose of influencing the education system overall toward a culture of well-being.

Título traducido de la contribuciónTeachers' presence and their influence on significant learning: Toward a mindfulness approach in education
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)241-258
Número de páginas18
PublicaciónEstudios Pedagogicos
Volumen44
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 1 ene 2018

Palabras clave

  • Actitudes atencionales
  • Actitudes relacionales
  • Attentional attitudes
  • Auto-cuidado
  • Consciencia
  • Consciousness
  • Formative process
  • Proceso formativo
  • Relational attitudes
  • Self-care

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Educación

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'La presencia del profesor y su influencia para una educación significativa: Hacia un enfoque mindfulness en educación'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto