Educación ciudadana en las crisis de la república romana: las arengas en salustio y tito livio

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

From a historical perspective, the aim of this paper is to analyze the educational function of some harangues in the Roman historiography of the end of the Republic and the beginning of the Principate Era. Specifically, we study the exhortation of Catilina to the conspirators in Sallust's Bellum Catilinae, and the speeches of the consuls Valerio and Manlio in Ab Urbe Condita of Livy. From the conception of citizen education of the Classical World and from the moralizing notion of the classical historiography, the hypothesis proposes that the harangues are useful training resources, particularly for their ability to convey essential ideas that support and define the political community and its members.

Título traducido de la contribuciónCitizen education in the crisis of the roman republic: The harangues in sallust and livy
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)483-517
Número de páginas35
PublicaciónRevista Notas Historicas y Geograficas
Volumen24
EstadoPublicada - jun. 2020

Palabras clave

  • Citizen education
  • Harangue
  • Roman education
  • Roman educational speech

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Historia
  • Geografía, planificación y desarrollo

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Educación ciudadana en las crisis de la república romana: las arengas en salustio y tito livio'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto