¿Cómo diagnosticar a un niño? Diagnóstico del Trastorno de Déficit Atencional con Hiperactividad desde una perspectiva discursiva crítica

Monica Peña Ochoa, Patricio Rojas Navarro, Sebastián Rojas Navarro

Resultado de la investigación: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

4 Citas (Scopus)

Resumen

This work examines from the perspective of critical discourse analysis, the Attention Deficit with Hyperactivity Disorder diagnosis as stated by the DSM-IV and ICD-10. It considers as basis the difficulties posed by medical taxonomy of childhood as a distinct social category from adulthood, the using the sign of hyperkinesia as an evidence of the disorder, and the utilization of auxiliary instruments, external to the clinical " setting" , as the " Test of Conners" . The context of analysis refers to conditions present in Chile. Specifically, taking into consideration the diagnostic applications in the institutional space of the school. Finally, the diagnosis is analyzed from the uses and effects in regulating and self-government of individuals and bodies.

Título traducido de la contribuciónHow to diagnose a child? Atention deficit-hiperactivity disorder diagnostic strategies from a critical discursive perspective
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)91-110
Número de páginas20
PublicaciónAthenea Digital
Volumen15
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 2015
Publicado de forma externa

Palabras clave

  • Atention deficit with hiperactivity disorder
  • Childhood
  • Conners test
  • Diagnosis
  • Dsm-IV

Áreas temáticas de ASJC Scopus

  • Ciencias sociales (todo)

Huella

Profundice en los temas de investigación de '¿Cómo diagnosticar a un niño? Diagnóstico del Trastorno de Déficit Atencional con Hiperactividad desde una perspectiva discursiva crítica'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto