Códigos de lectura en sordos: La dactilología y otras estrategias visuales y kinestésicas

Valeria Herrera, Aníbal Puente, Jesús M. Alvarado, Alfredo Ardila

    Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

    8 Citas (Scopus)

    Resumen

    Research carried out during the last 50 years has shown that the majority of schooled deafpeople do not reach the minimal or functional level for written communication. In this article, a review of the investigation attempting to establish the causes and possible solutions for improving reading in deaf children is presented. In particular, we analyze the linguistic components and the signed, phonological and dactylic codes. Finally, we propose a reading model for deaf people; this model is similar to the model proposed for individuals with phonological dyslexia. The following strategies for improving their phonological components are emphasized: dactylology, lip reading, cochlear implants, cued-speech, sign language and kinesthetic stimulation.

    Título traducido de la contribuciónReading codes in deaf children: Dactylic coding and other visual and kinesthetic strategies
    Idioma originalEspañol
    Páginas (desde-hasta)269-286
    Número de páginas18
    PublicaciónRevista Latinoamericana de Psicologia
    Volumen39
    N.º2
    EstadoPublicada - 2007

    Palabras clave

    • Dactylic codes
    • Phonology and working memory
    • Sing language

    Áreas temáticas de ASJC Scopus

    • Ciencias sociales (miscelánea)
    • Psicología General

    Huella

    Profundice en los temas de investigación de 'Códigos de lectura en sordos: La dactilología y otras estrategias visuales y kinestésicas'. En conjunto forman una huella única.

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